(◕‿◕) whatever you are, be a good one (◕‿◕) (◕‿◕) Nur Ainil Akhma Binti Bahtiar (◕‿◕)

Tuesday, June 18, 2013

Bangk!t Semula

"ain harus bangkit dari semua nie". betul cakap en.kaunselor, kenapa saya perlu menunjukkan pada semua orang yang saya sudah kalah? sudah jatuh? orang tu dah bertepuk tangan dan bergembira disebabkan kejatuhan saya. saya harus bangkit, harus bangun dan tunjukkan yang saya masih lagi kuat untuk berdepan dengan semua dugaan ini.

Bila en.kaunselor cakap macam tu, saya tersentak dan terfikir, aku dah lama jatuh rupanya. shit! saya dah abaikan diri saya sendiri. semua aktiviti rutin harian saya terganggu disebabkan kejadian bodoh ini. saya tak dapat fokus aktiviti apa yang saya nak buat, apa yang saya suka, apa yang ingin saya lakukan, saya kurang berblogger, saya kurang bersosial, keluar dengan kawan2 pun tidak. memang betul cakap en.kaunselor, saya dah mendera diri sendiri, kesihatan tidak dijaga dengan baik. astagfirullahal'azim, begitu lalainya saya. 

en.kaunselor kata, benda tu dah berlaku pun. nak putar balik masa pun tak boleh. tak perlu nak dikenang, tak perlu nak fikir dah...pedulikan apa orang nak kata.. ain kena yakin pada diri sendiri.. 

en.kaunselor juga cakap, ain adalah unik. saya tidak sama seperti perempuan2 yang lain seperti yang dia kenal. tak sama seperti si polan2.. ain adalah perempuan yang tabah, matang, kuat, ada prinsip diri, tegas dengan pendirian walaupun sifat lemah lembut tu masih ada. so, apa kata keluarkan sifat "kuat" awak tu dan berhadapan dengan masalah kecik ni dengan hati yang terbuka. saya betul2 sedar pada masa itu. kenapa saya boleh jatuh? ini bukan diri saya yang sebenar!

Dugaan yang ain lalui nie adalah dugaan yang sangat kecil. belum lagi jumpa yang besar2 lagi. perjalanan ain di dunia nie sangat panjang dan luas. kalau benda hal kecik nie pun ain dah mengalah, apatah lagi dugaan yang besar menanti? *hurmmm, baik!*. Allah swt hanya mengutuskan dugaan sekecil ini pada ain. so, ain kena la tabah dan kuat. lagipun, Allah swt menghantar dugaan mengikut kemampuan kita. Dia tak akan menyusahkan kita jika dugaan itu di luar kemampuan kita.

Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya. 
[Al-Baqarah: 286]

saya baru teringat kata2 awak dulu, "selepas ini, bermulalah bermacam2 dugaan yang mungkin besar atau kecil. awak kenalah tabah menghadapi semua tu".kepercayaan antara satu sama lain juga penting. walaupun apa yang berlaku, kita harus kena ada saling percaya. trust each other. jika hilang kepercayaan itu, musnahlah segala2nya.

Cik Ain Niel

No comments:

Post a Comment